Afvallen; de knop moet om?

Afvallen en gezonder leven is best wel een dingetje. Schijnbaar zegt iedereen dat je gewoon de knop moet omzetten en daarna moet je het maar vol zien te houden… Veel mensen zullen ongetwijfeld (net als ik) het voornemen hebben om in januari te starten met afvallen, met of zonder dieet, maar gaat dat wel zo makkelijk? Tijd om je mindset te veranderen.

De knop omzetten om af te vallen

Was er maar een knopje op je hoofd of in je hoofd die je zo makkelijk (als men zegt) kunt omzetten. Wijs jij hem aan? Zet ik hem meteen om! Nee even serieus, zo werkt het helaas niet in deze wereld.

Wat mensen bedoelen met de knop omzetten is je mindset veranderen. En dat gaat niet werken als je voor jezelf te hoge doelen en te veel gaat eisen. Dit is de reden waarom afvallen als ‘goede voornemen’ in het nieuwe jaar vaak al na een paar dagen of weken word opgegeven!

Neem je strijd tegen de kilo’s serieus maar begin liever stap voor stap. Zo is het makkelijker vol te houden. Pas steeds wat dingen aan in je eet- en beweeggewoonten in plaats van gelijk aan een killer- of crashdieet te beginnen. Ik heb in het verleden een crashdieet (ziekenhuisdieet) gevolgd, dat hielp, maar helaas kwam ik daarna weer aan wat resulteerde in een jojo-effect. Kan dat daarom dus niet aanbevelen.

Waarom afvallen

Wil je afvallen? Dan moet die knop dus om durf je mindset te veranderen. Hier heb je soms nou eenmaal geduld voor nodig en dit is voor iedereen anders. Bedenk waarom je wil afvallen en hoe je dit denkt te kunnen doen. Dit kan ieder voor zichzelf invullen. Maar pas op, het gevaar met diëten is wanneer je je oude patroon weer oppakt, dan komen de kilo’s er gewoon (en soms dubbel zo hard) weer aan.

Ik weet dat ik met overgewicht kamp. Om heel eerlijk te zijn weeg ik nu 108 kilo en dat is veel te teveel voor een dame van 173 cm.

Helaas kan niet iedereen in mijn omgeving het waarderen dat ik ‘DIK’ geworden ben en werd ik hier ook meerdere keren op aangesproken. Dat doet mij PIJN! En ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat terug te zeggen… Het mag duidelijk zijn dat ik de jongste niet meer ben en 4 kinderen heb gedragen maar echt…

Na verschillende pogingen tot afvallen heb ik nagedacht om het dit keer helemaal anders te doen! De knop is om, jawel. Ik doe het niet alleen voor een ander maar ook voor mijzelf. Maar dat ik ‘DIK’ ben wil ik gewoon liever niet meer horen, ook al is het misschien wel zo, houdt het lekker voor je! Een mens kan daar onmeunig verdrietig en onzeker van worden.

Mijn plan om gezonder te leven

Ik wil graag weer tussen de 75 en 80 kilo wegen. Dan heb ik een gezond BMI en voel ik mij hopelijk een stuk fitter. Dat betekent dus dat er 28 tot 33 kilo van af moet. Voor dit grote doel zet ik geen datum. Dan leg ik de lat te hoog en ben ik teleurgesteld als het niet lukt.

Kleine stapjes dus. Hoe gaan we dat doen? De eerste 30 dagen wil ik graag 4 kilo afvallen. Dat komt uit op ongeveer 1 kilo afvallen per week. Spannend! Maar we gaan het gewoon proberen. Lukt het niet de eerste maand? Dan pas ik het aan naar minder per maand.

Even de situatie in 2019; ik werk vanuit huis zit veel en beweeg weinig. Daarbij ben ik een snoepert en ging er elke dag wel een zak snoep en/of chip leeg of whatever. En aan 2 liter drinken per dag kwam ik alleen in de zomer. Bij mij een situatie elk pondje gaat door het mondje. Denk ik… en nee, ben er niet trots op. Ben ook een emo-eter en snaai dus veel als ik niet lekker in mijn vel zit.

Een dieet gaat niet werken. Verschillende geprobeerd dus ik zou stap voor stap aanpassingen moeten maken in mijn eet- en beweegpatroon. Ik ga proberen elke dag 2 liter te drinken. Water en thee.

Qua eten ga ik deze maand proberen om 3 gewone gevarieerde maaltijden per dag te nemen en doordeweeks echt chips en snoep te laten staan. Als ik het moeilijk ga krijgen dan ligt er een rol sugar free pepermint klaar om op te kouwen. En ik koop het ook niet meer voor de kinderen doordeweeks, dat maakt het een stuk makkelijker vol te houden. Zij kunnen ook onbeperkt fruit, worst en kaasjes gaan snoepen.

Verder heb ik mijzelf met dit Fitbit horloge *affiliatie linkje* getrakteerd. Ik kreeg hem vandaag binnen en wouw, daar ben ik heel blij mee. Mooi design en het helpt mij hopelijk de bewegingsdoelen te halen. Van bijna niet bewegen op een dag, ben ik heel benieuwd naar het effect met elke dag 30 tot 60 minuten wandelen.

Whoop, ik ga knallen! Duimen jullie mee dat ik mijn doelen voor de eerste 30 dagen zal halen?

6 Comments

  • Reply MarjonS januari 4, 2020 at 6:38 am

    Top, met deze motivatie gaat het je vast en zeker lukken!

    Ook ik ben mijn patroon aan het aanpassen. Cola minderen, meer water, in de avond geen chips en meer bewegen.

    Succes met de eerste 30 dagen.

    • Reply Nathalie januari 15, 2020 at 1:19 pm

      Bedankt Marjons. Ik doe mijn best. Jij bent ook al goed bezig!

  • Reply Marjo januari 4, 2020 at 8:02 am

    Wat naar dat mensen je dik noemen. Ik herken je verhaal erg! Stond op de weegschaal en schrok erg! Nu ga ik over 7 weken skiën en dan moet ik weer in een skibroek passen dus dat is mijn eerste checkpoint en dan verder!
    Succes je kan het

    • Reply Nathalie januari 15, 2020 at 1:55 pm

      Bedankt voor je support. Jij ook succes en wat een mooi vooruitzicht zo’n skivakantie. Veel plezier alvast!

  • Reply Christien januari 4, 2020 at 9:33 pm

    Hoi Nathalie,
    Wat vervelend, die reacties van anderen. Dat zou mij ook niet in de koude kleren gaan zitten. Maar inderdaad moet de motivatie helemaal uit jezelf komen, je doet het tenslotte voor jezelf. Maar dat is inderdaad heel moeilijk. Ik wil zelf ook al heel lang elke dag 5 kilometer wandelen. Dat schijnt heel goed te zijn. Maar bij mij komt het er ook nooit van, altijd wel een smoesje paraat.
    Ik wil je heel veel succes wensen. En elke dag kun je weer opnieuw beginnen (als het even niet gelukt is) . En als je een keer samen een wandeling wilt maken, gezellig ! 😄

    • Reply Nathalie januari 15, 2020 at 1:59 pm

      Hi Christien,

      Dankjewel. Het lijkt mij leuk om samen eens te gaan wandelen. Ik probeer elke dag minstens een half uur stevig door te stappen. Langer is natuurlijk altijd beter. Laatst heb ik een rondje om de Vechtesee gelopen vanaf het zwembad. Dat was 3,9 kilometer. 5 kilometer wandelen lijkt mij ook nog wel te doen. Moet je wel tijd voor maken idd.

    Leave a Reply