5 redenen waarom ik ben begonnen met hardlopen

Gisteren plaatste ik een shameless selfie op Instagram voordat ik aan mijn hardlooptraining begon en hier kwamen ontzettend leuke reacties op. Ik train op dit moment twee keer per week en oefen voor de dubbele mijl tijdens de Singelloop in Enschede en de 5km Pink Ribbon loop. Ik deel 5 redenen waarom ik met hardlopen ben begonnen.

Op dit moment train ik dus twee keer per week met hardlopen. Voor nu is dat 1,5 tot 2 km per training met een hele kleine tussenstop. In het begin dacht ik nog, waar ben ik in hemelsnaam mee begonnen? Ik kwam al hijgend nog niet verder dan een paar honderd meter in de straat en mijn conditie was ver te zoeken. Door discipline, consequent te zijn en twee keer per week te oefenen gaat het steeds beter en kom ik steeds een stap verder.

Hardlopen om af te vallen

Ik heb overgewicht en daar wil ik natuurlijk graag van af. Het liefst 25 kilo, zodat ik weer het gewicht heb van 10 jaar geleden voordat ik kinderen kreeg. Ik droeg toen maat 36/38 of  S/M en vandaag de dag maat 42/44 of L/XL. Maatje 36 hoeft voor mij niet, maar ik vind het wél belangrijk dat ik met mijn gewicht weer op een normaal BMI score zit. En die is op dit moment voor mij schrikbarend hoog. Met hardlopen alleen val je misschien maar een beetje af, het is ook heel belangrijk om op je voedingspatroon te letten. Wist je al dat je met hardlopen je drie B’s (buik, billen en benen)  traint?

Ook leuk als je wilt afvallen: de weight loss milestone kaarten.

Conditie opbouwen en fit worden

Volgmama goes fit! Ik heb zulke leuke plannen die ik nog graag in mijn leven wil leren en doen. En daarvoor heb je echt conditie nodig! Onder andere snowboarden, skiën, klimmen, en kilometers hardlopen. Daarom ben ik dus ook begonnen met trainen.

hardlopen-trainen-pink-ribbon
We gaan ervoor! #WannabeFitmom

Hardlopen: sporten waar en wanneer het jou uitkomt!

Je hoeft hiervoor geen abonnement bij de sportschool. Ik loop twee keer per week in de ochtend wanneer de kinderen op school zijn. Je kunt dus zelf plannen wanneer je gaat sporten. En de locatie bepaal je ook zelf. Zo is het leuk om af en toe eens een andere route te lopen.

Om te ontstressen en om even je hoofd te legen

Soms zit ik twee uur lang achter de laptop te bloggen en dan loop ik even vast. Dan is het heerlijk om even je sportkleding en schoenen aan te trekken om te gaan hardlopen. In de tijd dat ik met mijn hardlooptraining bezig ben, denk ik vaak helemaal nergens aan. Verstand op 0 en gaan met die banaan! Na een training ga ik altijd douchen en voel ik mij een stuk beter. Het geeft mij echt voldoening.

Hardlopen geeft je een kick!

Echtwaar. Je stelt voor jezelf doelen en elke keer als je net een stukje verder bent gelopen dan geeft dat een soort kick, en dat motiveert tegelijkertijd. Natuurlijk heb je ook wel eens dagen dat het minder soepel gaat, maar hierdoor moet je het niet opgeven. Als je helemaal voor het eerst begint is het natuurlijk even wennen en doorbijten maar als je consequent blijft trainen gaat dit vanzelf goed komen. Genoeg motivaties dus 😉

Kleine lettertjes: hardlopen is helaas niet voor iedereen een geschikte sport. Mensen met bijvoorbeeld hartklachten wordt hardlopen echt afgeraden.

waarom-hardlopen-goed-voor-je-is

Sport jij ook?

9 Comments

  • Reply Kreanimo april 18, 2018 at 7:57 am

    Heel veel succes.
    Ik wil ook terug beginnen…

    • Reply Nathalie april 18, 2018 at 9:20 am

      Dankjewel Kreanimo, en voor jou ook veel succes als je weer begint. Komt vast goed 🙂

  • Reply Nicole Orriëns april 18, 2018 at 9:06 am

    Ja, net als jij loop ik hard. Elke dag, maar ik doe eigenlijk nooit mee aan wedstrijden.

    • Reply Nathalie april 18, 2018 at 9:18 am

      Met gewoon recreatief hardlopen is ook niks mis mee. 😉 Het gaat mij niet zo zeer om de wedstrijden en om te winnen, maar het lijkt mij een erg leuke ervaring om mee te doen.

  • Reply Malou Rouwhof-Beld april 18, 2018 at 9:34 am

    Wat goed van je, succes! Zelf ga ik naar de sportschool. Daar ben ik ook niet gebonden aan tijden, ik kan er 24/7 naar binnen 🙂

  • Reply Valérie april 18, 2018 at 2:58 pm

    Ik ben ook terug begonnen maar dan eerder gematigd lopen ipv hardlopen! Blijven volhouden, je bent super goed bezig!

  • Reply Jamey april 18, 2018 at 6:26 pm

    Wauw goed bezig hoor! Ik doe het je niet na haha

  • Reply Rachel april 18, 2018 at 8:47 pm

    Ik heb zo’n zin om weer te hardlopen en zeker als ik zo’n lijstje lees. Ik heb er nu domweg te weinig tijd voor, al hoop ik daar snel verandering in aan te brengen.
    Ik ben trouwens iemand met hartklachten en mij wordt het absoluut niet afgeraden. Zolang je je lichaam kent is het geen probleem en een keertje navragen bij de cardio kan ook geen kwaad. Je moet er alleen iets harder voor werken wil je echt iets bereiken, maar uiteindelijk kom je er wel en krijg je ook die kick

  • Reply Laura / fitfunfab.nl april 19, 2018 at 10:59 am

    Super goed van je! Ik heb ook een tijdje aan hardlopen gedaan, maar op 1 of andere manier lukt het me niet om vast te houden. Die kick die je krijgt blijft maar weg bij mij….
    Jammer want het is inderdaad lekker om buiten te zijn en te sporten op het moment dat het jou uitkomt!

  • Leave a Reply