Leefstijl veranderen tips

Mijn leefstijl veranderen; hoe gingen de eerste twee weken?

Vandaag is het de Dump je goede voornemens dag. Dat is voor mij niet aan de orde. 😉 Hoe zit dat bij jullie? Ik ben op 2 januari 2020 begonnen met mijn leefstijl te veranderen door meer water te drinken, meer te bewegen, en suikers te minderen door geen snoep en chips meer te eten. Daarmee hoopte ik natuurlijk ook iets af te vallen… Hoe het gaat met mijn voornemens en of ik al ben afgevallen laat ik in dit blogartikel weten.

Leefstijl veranderen

Je leefstijl veranderen is niet niks, daar heb je echt zelfrespect, discipline en doorzettingsvermogen voor nodig. Niet alleen jij moet aan deze veranderingen wennen maar je lichaam en je omgeving misschien ook. Doe dit dan ook op je eigen tempo. Jij kent je lichaam als geen ander het beste. Waarom ik mijn leefstijl wilde veranderen kun je hier teruglezen.

Bewust(er) worden

Waar ik eerst van alles in mijn mond propte (lang leve de emo-eetbuien of een ander excuus) denk ik nu wel drie keer na. Waarom deed ik dat eigenlijk? Was het snoepen een verslaving geworden? Uit verveling of omdat ik niet lekker in mijn vel zat? Je voelt je even prettig na een reep chocolade of een zak chips en daarna? Dan begin je weer van vooraf aan. Het lost natuurlijk niets op. BAM!!! Die komt binnen hè? Helaas is dit de realiteit (geweest) voor mij en waarschijnlijk ook voor vele anderen.

Het zou toch véél beter zijn dat als je een keer cheat (want anders is het niet vol te houden), dat je dan ook echt van het eten kunt genieten? Dat probeer ik nu ook.

Is deze leefstijl vol te houden voor mij?

Ik eet 3 maaltijden op een dag: ontbijt, lunch en avondeten en daarnaast nog eens 3 tussendoortjes. En dat was voor mij omschakelen omdat ik vorig jaar best vaak het ontbijt oversloeg. Nu eet ik een bakje Activia yoghurt en een rijstwafel of maiswafel. Meer krijg ik er als ontbijt vaak niet in. Kop thee erbij. Prima zo.

Tussen het ontbijt en de lunch neem ik vaak twee willekeurige stukken fruit. We hebben nu altijd fruit in huis en iedereen mag er van pakken. De lunch? Gewoon normaal brood, 2 plakken met beleg of 1 plak brood met twee gebakken eieren. Soms met een stukje augurk of iets erbij. Avond eten eet ik normaal met wat de rest van het gezin ook eet. Tussendoortjes zijn nu blokjes kaas, stukjes worst, komkommer of tomaatjes, rijstwafel of maiswafel en Dr. Atkins chocorepen. Ook probeer ik na 20.00 uur niet meer te eten.

De eerste dagen waren goed te doen. Toch heb ik drie zwakke momenten in de eerste twee weken gehad waarvan ik dacht ‘ik heb zin in chips, ik heb zin in chocola’. Gelukkig hadden we het toen niet in huis. Dat maakt het een stuk makkelijker. Tja, en dan ga je iets anders zoeken en at ik een extra boterham of een stuk extra fruit. Altijd nog beter dan chips, choco of snoep. 😉

Aan meer water drinken moet ik nog wennen. Ik had als doel gesteld 2 liter water per dag drinken. Koppen thee reken ik ook mee. Maar dat lukt mij nog niet zo goed. Vaak kom ik op 1250ml of 1500ml per dag uit. Daar moeten we nog wat aan doen. Misschien eens een mooie waterfles aanschaffen ofzo?

Bewegen gaat ook beter dan voor de tijd en mijn Fitbit horloge motiveert mij hierbij. Waar ik eerst niet veel bewoog probeer ik nu minstens 7000 stappen te zetten. Ik had als doel 10k stappen per dag maar dit vraagt nog veel energie en daarom heb ik dit bijgesteld. Ik ben in twee weken tijd vier keer over de 10k stappen gekomen en merkte dat wel in de kuiten.

En de kilo’s?

Mijn doel is 4 kilo afvallen in de eerste 30 dagen. Of ik dat ga halen weet ik niet. Ik weeg mij slechts 1 x per week. De eerste week ben ik 2,4 kilo afgevallen en de tweede week slechts 100 gram. Samen maakt dat 2,5 kilo. Niet slecht, maar waarom ik de tweede week slechts 100 gram ben afgevallen is mij een raadsel? Dat was even slikken vanochtend maar ik weet dat ik goed bezig ben dus we gaan door zoals ik was begonnen. I can do it!

Hoe gaat het met jullie voornemens?

No Comments

Leave a Reply