Wat te doen als je vlucht vertraagd is?

Vlucht vertraagd. Het is een nachtmerrie van elke vakantieganger. Sta je daar ruim op tijd met je kinderen op Schiphol, roepen ze om dat jullie vlucht vertraagd is…  Of in het ergste geval geannuleerd wegens slecht weer of een andere oorzaak. Dit is absoluut geen pretje. Wat doe je dan?

Het is geen lolletje, hangen op een luchthaven tot je eindelijk ‘s weg mag. Maar er is één troost: misschien kom je in aanmerking voor compensatie. Harde cash dus. Weet jij eigenlijk wanneer je precies recht hebt op schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij en hoe je die krijgt?

Schadevergoeding aanvragen

De algemene regels zijn dat je recht hebt op een mooie vergoeding als:

  • Je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is;
  • Je vlucht geannuleerd werd
  • Je vlucht overboekt was;
  • Je geweigerd bent bij het instappen;
  • Je door vertraging je aansluitende vlucht gemist hebt.

Tot een vluchtafstand van 1500 km levert dat al gauw een claim van 250 euro op. Bij long distance vluchten wordt dat al snel meer.

Nieuwkomer Claimingo weet dat prima en kan je helpen! Op hun site kan je met een paar muisklikken ontdekken of je in aanmerking komt voor schadevergoeding. Je vult gewoon je vluchtnummer in.
Claimingo werkt op basis van no-cure-no-pay. Maar heb je geen zin om maanden te wachten op de uitkomst van de claim, dan kies je voor Claim & GO. Je betaalt dan een hoger percentage aan Claimingo, maar krijgt wel binnen een week een lekker bedrag op je rekening geboekt.

Zelf heb ik eenmaal een vertraging meegemaakt toen ik nog jonger was en met mijn ouders op vakantie ging. We hadden toen een meer dan een uur vertraging en toen waren er nog geen bedrijven die hier werk van maakten. Mijn ouders vonden het teveel gedoe om aanspraak te maken op een vergoeding de wel maandenlang kon duren. Best handig dat er nu bedrijven zoals deze zijn, die het werk uit handen nemen.

Over Claimingo

Claimingo is nieuw maar nu al superhot: met hun zaak tegen Schiphol zijn ze nu volop in het nieuws. Claimingo vindt het idioot dat reizigers in de kou staan als ze hun vlucht gemist hebben door de chaos op Schiphol. De juristen van Claimingo zetten hun tanden ook in deze zaak!

De uitgelichte foto is van Shutterstock.

Heb jij wel eens een vertraging of annulering meegemaakt?

Geef een reactie