Giveaway winactie organiseren, zo doe je dat

4 tips voor het organiseren van de perfecte giveaway

Je ziet het steeds vaker voorbij komen op social media: giveaways. Dit zijn een soort weggeefacties of prijsvragen waar volgers aan mee kunnen doen om vervolgens iets te winnen. Winacties kunnen een leuke manier zijn om snel wat meer volgers te krijgen én dus meer bekendheid te krijgen. In dit artikel lees je 4 tips om een giveaway succesvol te laten verlopen.

Stel een doel

Het is logisch dat je met je giveaway meer volgers en dus meer bekendheid voor je blog of bedrijf wil creëren. Toch is het verstandig om een duidelijk doel te stellen. Met hoeveel extra volgers ben je tevreden? Ook bepaal je een tijdslimiet waarin de volgers kunnen reageren op je actie. Met een duidelijke sluitingsdatum voelen mensen eerder de druk om te reageren. Wat nog beter is, is om pas iets weg te geven wanneer het doel bereikt is. Bijvoorbeeld: je geeft een goodiebag weg bij 500 extra volgers. Dat kan snel oplopen!

Kies een prijs

Natuurlijk is het ook belangrijk om te bedenken wát de giveaway is! Wanneer je al heel veel volgers hebt kun je aan een bedrijf waarvan je de producten leuk vindt vragen of je een gratis sample kunt ontvangen. Deze kun je dan gebruiken voor je winactie. Veel bedrijven willen hier wel aan meewerken, omdat dit voor hen ook weer reclame oplevert. Heb je nog niet zo veel volgers? Dan zul je zelf aan de slag moeten! Het handigst is om gepersonaliseerde producten te kiezen met de naam van jou of je onderneming erop. Er zijn veel websites die relatiegeschenken bedrukken, hier kun je vaak iets uit kiezen wat goed bij je account past. Het is ook leuk om een goodiebag of giftbox te maken en die weg te geven. Tape bedrukken met je naam erop om de giftbox nog persoonlijker te maken is dan een leuk idee.

Wees creatief

Laat jouw actie opvallen: mensen moeten het wel daadwerkelijk willen winnen natuurlijk. Daarbij is het voor bedrijven waar je misschien een product van wil gebruiken aantrekkelijker om mee te werken aan een creatieve giveaway. Je kunt ook inhaken op belangrijke gebeurtenissen, zoals een Moederdagactie of een lente- of zomeractie. Wanneer je de giveaway zelf financiert moet een terugkerende actie natuurlijk wel uit kunnen. Daarnaast is het belangrijk om je prijs mooi op de foto te zetten. Mensen zijn erg visueel ingesteld; wanneer je de prijs mooi hebt vormgegeven zullen ze zich eerder kunnen voorstellen dat ze het straks zelf in handen of in huis hebben.

Timing is belangrijk

Het kan handig zijn om in de gaten te houden op welke tijdstippen van de dag jij de meeste likes en nieuwe volgers krijgt. Zo weet je wat de beste tijd is om je actie online te gooien. Als jij ’s ochtends om half negen je actie op social media zet wanneer iedereen net begint met werken, heb je kans dat mensen het missen en dat zou jammer zijn! Ook kun je onderzoeken of er recent soortgelijke giveaways zijn gehouden. In dat geval kun je beter wachten, omdat mensen dan minder behoefte aan jouw prijs hebben en misschien niet doorhebben dat het om een nieuwe actie gaat. Denk dus aan de timing!

Geef een reactie