Zondag 25 september hebben wij Sandy verrast met een babyshower. We hebben haar flink in de watten gelegd. Haar verhaal hierover komt later nog eens. Ze wist echt al die tijd helemaal van niets! Daarom ga ik jullie vertellen hoe we dit hebben aangepakt. Misschien hebben jullie iets aan de tips om een babyshower te organiseren.
Wij kwamen op het idee toen Sandy het geslacht van haar kindje bekend maakte. Ik heb al eens babyshowers van anderen op mijn Facebook tijdlijn voorbij zien komen en dacht, hoe leuk zou het zijn om dit ook eens voor een ander te doen. Sandy is in Juli ook naar een babyshower van haar vriendin geweest, dus waarom zij niet? Eigenlijk zijn de belangrijkste punten om het feestje te regelen: wie, wat, waar, en wanneer, een flinke dosis pret en samenwerking.
Wie?
Dat is het eerste waar we ons mee bezig gaan houden. Wie komen er allemaal, wie doen ermee? Dat kan met een groep vriendinnen zijn, collega’s, familie of een mix hiervan. Wij maakten een Whatsappgroep om ideeën te delen en afspraken te maken.
Waar?
Gaan we de babyshower bij haar thuis doen of op een locatie? Thuis is een stuk goedkoper. Komt er een grote dan word het huis al snel te vol. Ga dan opzoek naar een zaaltje of buitenlocatie.
Wat?
Een babyshower natuurlijk. Maar wat gaan we doen? Bij een babyshower horen cadeaus voor de mama to be en het kindje, lekkere hapjes en spelletjes. Of toch een fotoshoot? Of laat je een kunstenares komen om de buik te beschilderen? Je kunt het zelf zo gek maken als je wilt! Spreek dit onderling goed af wie wat doet. Zo hadden wij een lijstje gemaakt zodat iedereen wat meenam en de kosten achteraf werden gedeeld. De cadeaus hebben we ieder voor zich gekocht maar als je samen doet kun je natuurlijk een iets groter cadeau geven.
Takenlijstje
- Drinken
- Taart
- Zoete hapjes
- Hartige hapjes
- Versiering
- Spelletjes
- Servies
Dat laatste puntje waren we vergeten, we hebben aan taart gedacht. Maar wie zegt dat Sandy 12 bordjes in huis had? Voor de zekerheid is het handig om die zelf mee te nemen met vorkjes en bekers. Wij hadden toepasselijk ook roze kunststof champagneglazen.
Ook leuk en helemaal hip tegenwoordig om een thema aan de babyshower te geven, bijvoorbeeld roze, blauw of monochrome.
Spelletjes
Wij hebben voor twee spelletjes gekozen. Deze moest de mama to be uitvoeren. Wij kozen voor luier ruiken en luier verwisselen. Bij beide spelletjes moet de mama to be een blinddoek dragen. Ook deze hadden we vergeten mee te nemen. Gelukkig hebben de meeste mama’s wel een theedoek in huis 😉
Bij de luier verwisselen gaat het als volgt, de moeder moet geblinddoekt de pop uitkleden een luier omdoen en weer aankleden. Dit klinkt vrij eenvoudig maar is het met een blinddoek om een beste klus. En lachen want dat kopje bungelt, de benen gaan spagaat. Het is maar goed dat het een pop is 😉
Bij het luier ruiken spreekt ook de naam voor zich, er gaat geen echte poep maar etenswaren in de luiers en de mama to be mag dan raden wat er in de luiers zit. In de luiers die ze moest raden zaten: ontbijtkoek, appelstroop, honingmosterdsaus, pindakaas en chocopasta. Wel allemaal poepkleurtjes! Een dosis lol gegarandeerd.
Wanneer?
Een babyshower word vaak rond de 30 weken gepland. Hier is de mama (meestal) nog fit, heeft ze al een mooi buikje en gaat ze een paar weekjes later met verlof, mooi de tijd om alle cadeaus op te ruimen en te wassen.
Hoe lok je de mama to be het huis uit? Vraag of de oma’s even met haar gaan shoppen bij de Prénatal, daar zegt ze vast geen nee tegen! In tussentijd kunnen jullie alles klaarzetten.
Hebben jullie al eens een babyshower gehad of georganiseerd? Heb jij nog een leuke tip?
Haha luier ruiken die is leuk! Ziet er heel gezellig uit met al die lekkere dingen op tafel!
Ik vind babyshower erg leuk, maar hou niet van spelletjes zoals luier ruiken en verwisselen enzo. Ik zou zelf meer voor een gezellige high tea ofzo gaan met eventueel spelletjes zoals namen raden en de datum en eventueel iets creatiefs (ligt ook aan wie er zwanger is haha)
Ik organiseer er binnenkort voor het eerst één 🙂 Ben benieuwd hoe het gaat verlopen…
Leuk hè die voorpret. Veel plezier alvast!
Ik vond mijn babyshower zo bijzonder en zo gaaf dat ik door vriendinnen vertast werd. Vooral dat eten fe cadeautje en leuke spelletjes, top