Zoals jullie in mijn blog hebben kunnen lezen over onze twijfels of onze dochter hoog- of meerbegaafd zou kunnen zijn, gaf ik al aan dat er bij mijn oudste zoon ook vermoedens waren. Met name de leraar van de naschoolse extra Nederlandse lessen (onze kinderen worden tweetalig opgevoed) zei dat we hem daar eens voor moesten laten testen. We hebben daar niets mee gedaan en nu ontvingen we plots een brief die ik niet had aan zien komen..
Dit schooljaar is mijn oudste zoon op een nieuwe school begonnen vanwege de verhuizing. Het aanmelden ging via een formuliertje wat ik in moest vullen met de NAW gegevens en deze gf ik even persoonlijk af bij de schooladministratie. Never nooit heb ik bij zijn juf (nog maar 1 keer gezien/gesproken) of bij de directie het woord laten vallen over begaafdheid. Dit omdat dit wij dit bij de vorige school al eens hebben aangekaart maar hun het maar onzin vonden. Mijn zoon was een doorsnee leerling die af en toe afwezig was in de les.
Zoals sommigen van jullie weten wonen wij net over de grens in Duitsland en worden onze kinderen tweetalig opgevoed. Duits leren ze op de Kindergarten en op de school. Thuis praten we Nederlands en krijgen de kinderen twee keer per week naschoolse les door een Nederlandse leraar. Hij heeft ons al meerdere malen erop gewezen dat we hem eens moesten laten testen, wat we tot heden nog steeds niet hebben gedaan.
Al goed, ondanks we er dus nooit een woord over hebben laten vallen bij de nieuwe school ontving ik een brief uit de schooltas van mijn zoon. Hij kwam in aanmerking voor het lesprogramma voor “bevordering bijzondere begaafdheden”. En of wij akkoord gingen dat onze zoon daaraan meedeed. Dit is 1 lesuur per week. Terwijl de rest van de klas dan aan Wiskunde / Rekenen doet, heeft hij dan in een ander leslokaal, in een klein groepje de aparte les en krijgt hij de lesstof van Wiskunde mee als huiswerk. En het begint meteen nu maandag al.
Omdat ik hier nooit over heb gesproken met de nieuwe school, kwam de brief dus onverwacht aan. Erg verrassend vonden we het uiteraard niet omdat meerdere personen al vermoedens uitspraken over onze zoon..
Oké we moeten dus een snelle beslissing maken en kiezen er voor om het toch te proberen. Gaat het niet dan hebben we het in ieder geval geprobeerd. Extra uitdaging is nooit verkeerd toch? In dat lesprogramma maken ze werkstukken en dergelijke over thema’s. Mijn zoon geeft aan dat hij school makkelijk vind en dat hij zich wel eens verveeld. Volgende maand hebben we een controle bij de kinderarts en zal haar de brief ook eens laten lezen, ik zal vragen of we hier verder nog iets mee moeten doen.. of het nut heeft om hem nog te laten testen en of dat überhaupt meerwaarde heeft?
Spannend, het lijkt me best een lastige keuze. Uitdaging is wel belangrijk denk ik. Ze moeten niet plezier in school verliezen.
Natuurlijk moet je daar wat mee doen! Is toch ontzettend verdrietig voor die jongen als hij niet wordt uitgedaagd? En in zo’n plusklas doen ze zo te lezen onwijs leuke dingen. Fijn voor hem dat deze school het meteen ziet.
Zeker! Een extra uitdaging is nooit verkeerd. Ben heel benieuwd hoe hij het gaat vinden.