Boek Recensie: Kleine uil en de boem

Dat we gek op kinderboeken zijn dat wisten jullie al. Voorlezen is voor onze kinderen heel belangrijk. Ze leren er nieuwe woorden mee en het is een gezellig momentje samen. Van uitgeverij De Vier Windstreken ontvingen wij het boek ‘Kleine uil en de boem’. Dit boek zat in de koffer mee op reis als verrassing voor mijn kinderen. Het is een prentenboek die wel heel speciaal voor mijn zoontje is want eigenlijk zou hij ook de kleine uil kunnen zijn.

Over het boek

Het is een groot prentenboek voor kleine kinderen. Het boek is geïllustreerd door Philippe Goossens en vertaald door M.E. Ander. Het gaat over een uiltje dat haar ballon kwijtraakt. Ze benoemt de ballon ‘boem’ en onderweg komen er andere diertjes helpen zoeken naar de boem. De andere diertjes weten niet goed wat het uiltje bedoeld en weten alleen het een rode kleur heeft. Aan het eind van het verhaaltje hebben ze de boem gevonden. En toen..

Het boek heeft een hardcover en bestaat uit 32 bladzijden. De afbeeldingen zijn over de gehele bladzijden gedrukt en het leest makkelijk door.

Boek review - Boem - Volgmama

Een herkenbaar boek

Het is een herkenbaar boek voor jonge kinderen die sommige dingen nog niet goed kunnen benoemen. Mijn zoon van vijf jaar heeft een spraakprobleem en zou zo het uiltje in dit boek kunnen zijn. Zijn woordenschat komt niet overeen met wat hij voor zijn leeftijd zou moeten weten. Hiervoor krijgt hij na de zomervakantie weer intensieve therapie bij een logopedist. Met dit boek kon ik mijn zoon ook goed uitleggen dat het helemaal niet erg is en dat er ook wel meer kindjes zijn die soms niet uit hun woorden kunnen komen of die dingen nog niet kunnen benoemen zodat hij hopelijk wat meer zelfvertrouwen terug zou krijgen. Op school is dat namelijk best lastig dat je vriendjes je soms niet goed kunnen verstaan.

Wat vonden wij ervan?

Een prachtboek wat goed bij mijn zoontje past. Het boek leest fijn, duurt niet te lang en is herkenbaar voor hem! Ik hoop dat hij mede door dit boek de boodschap mee heeft gekregen dat iedereen hem probeert te helpen en dat we er samen wel uit komen. Het uiltje en mijn zoon worden soms moeilijk begrepen, iets wat best lastig zou moeten zijn als ik mij hun rol probeer te verplaatsen. Dit boek verdiend van ons een dikke 10! Ook namens mijn zoon 🙂

Het boek is onder andere te bestellen op de website van De Vier Windstreken of in de grotere boekhandels. Verkoopprijs € 14,50. Bekijk hier de recensies van de kinderboeken ‘De schat van hinkende Hugo’ & ‘Binkie’ welke ook ontzettend leuk zijn om te lezen.

Welke kinderboeken zijn voor jullie kinderen herkenbaar?

5 thoughts on “Boek Recensie: Kleine uil en de boem