Louis Liaan Megableu Spel Ervaring Review

Louis Liaan: grappig spel en genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020

Louis Liaan, hang hem aan de liaan… en gaan met die banaan! Het prachtige spel ‘Louis Liaan’ van spellenuitgever Megableu is genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020, in de categorie 4 en 5 jaar. Stemmen kan nog tot en met 1 november en daarbij maak je kans op mooie prijzen, bijvoorbeeld op dit leuke speelgoed!

Wij spelen dolgraag spelletjes en hebben onderhand een van onze kasten in huis gerestyled tot spelletjeskast. Gemiddeld hebben wij elke week zo’n 2 á 3 momentjes dat we gezellig een spelletje spelen. Samen met het hele gezin, de kinderen onderling, met vrienden of gewoon alleen. Louis Liaan is daarop een leuke aanvulling, zeker voor onze jongste twee van vijf en tien jaar.

Louis Liaan

Vorige week kreeg ik dit spel toegestuurd voor een review en sindsdien staat het nog elke dag op de eettafel om ermee te spelen. Ik heb het spel 1 keer opgeruimd en een paar uur later moest het spel al weer opgebouwd worden. De kinderen vinden Louis Liaan echt superleuk en hoewel het spel voor 2 spelers (vanaf 4 jaar) of meer bedoeld is, vind mijn kleuter het ook erg leuk om hier zelfstandig mee te spelen.

Verpakking en inhoud

De verpakking van het spel Louis Liaan is erg leuk en vrolijk geïllustreerd. De kartonnen doos maak je aan de zijkant open. In de verpakking treffen we het volgende aan:

Louis Liaan Spel Inhoud Review
  • Louis Liaan
  • 2 palmbomen met liaan en toekan-hendel
  • 1 basis dat uit 2 stukken bestaat
  • 1 dobbelsteen
  • 2 ananassen
  • 2 vleermuizen
  • 6 bananentrossen
  • 2 hagedissen
  • 2 kokosnoten

Speelwijze

Louis slingert aan een liaan in de jungle en neemt zo veel mogelijk fruit en vriendjes met zich mee. Gooi om beurten de dobbelsteen om te zien wat hij nog meer mee moet nemen en hang het juiste fruit of diertje aan z’n armen, benen of staart. Maar pas op! Zorg dat hij in evenwicht blijft of… Louis en z’n fruit en vriendjes vliegen in het rond! De laatste speler die iets aan Louis hing zonder hem alles weg te doen slingeren, wint het spel.

Review Louis Liaan Spel
De gezichten spreken boekdelen…

Review; onze ervaring met het spel Louis Liaan

Louis Liaan is een vrolijke orang-oetan die graag aan een liaan slingert. Het in elkaar zetten van het spel ging heel makkelijk en zonder problemen. Wel is het handiger om Louis er al aan te hangen voordat je de toekan-hendel omhoog duwt. Zet je de toekan niet omhoog, dan kun je er alles aanhangen maar valt er niets. Dit is dus wel belangrijk om niet te vergeten.

In de spelregels staat dat er twee manieren zijn om te beginnen. De jongste begint óf degene die het snelst 5 x achter elkaar ‘Louis Liaan’ kan zeggen zonder zich te verspreken. Echt hilarisch om dat eens te proberen.

Het spel heeft niet veel uitleg nodig en daarom is het al geschikt voor kleine kinderen vanaf een jaar of 4 (i.v.m slikgevaar stukjes fruit). Je dobbelt, hangt het figuurtje eraan wat je gooit, dobbelt verder als het er niet meer is of geeft de dobbelsteen verder als je een ster gooit. Er komt een moment dat Louis er de buik vol van heeft en dan gooit hij het fruit en/of de vriendjes van zich af. De speler die het laatste een oerwoudvriendje of stuk fruit aan Louis Liaan weet te hangen, zonder hem te laten springen, is de winnaar van het spel!

Mijn kinderen vinden elke spelronde weer spannend, want wanneer gaat de aap springen? Wanneer wordt het hem te zwaar? Het geeft een klein schrikeffect als de aap springt en de spullen van zich afschudt, en dat is ook nog eens heel grappig tegelijk!

Een spelronde duurt ongeveer 5 tot 10 minuten en hier spelen ze er vaak 4 rondes mee achter elkaar.