Review: Ik ben Lieve en ik word al bruin

lieve5

Het zonnetje schijnt en voor je het weet kunnen we de zomerkleren weer uit de kast halen of een lekker dagje zonnen en spelen op het strand. Ik ben Lieve en ik word al bruin, is deel 1 uit een nieuwe kinderboekenserie voor jonge kinderen. Naast de toffe kinderboeken is er een hele leuke gratis Lieve Lieverd-app met filmpjes, spelletjes, en kun je daarmee zelfs je magische kleurplaten tot leven laten komen..

“Hoi. Ik ben Lieve. Ik ben ontzettend blij dat ik nu mijn eerste stappen zet in de wijde wereld, de wonderlijke wereld van Lieve Lieverd.” Lieve Lieverd is een serie kinderboekjes van Rogier Kurtschreutter, geïnspireerd door zijn eigen dochters. Lieve Lieverd verschijnt in een serie verhaaltjes over Lieve en haar belevenissen. Haar belevenissen zijn geen hele avonturen, maar alledaagse dingen zoals naar bed gaan (of juist niet), lekker naar het strand met papa, een sneeuwpop maken of gewoon spelen met haar kleine zusje Belle. En mooi meegenomen, de boekjes zijn niet alleen leuk voor de kinderen, maar ook voor de papa’s en mama’s.

lieve3

Lieve is een meisje van ongeveer 4 jaar oud. Ze is heel lief maar ook lekker eigenwijs. Iedereen kent wel een Lieve. Zij is het meisje dat naar je zwaait ook al kent ze je niet. Ze is het meisje dat gaat huilen als ze haar zin niet krijgt en daar zelf het hardst om moet lachen. Het meisje dat alles om haar heen wil ontdekken en begrijpen, maar dat nog niet doet. Het meisje dat zo eigenwijs en bijdehand is dat je haar wel op moet eten.”

En zo’n Lieve hebben wij natuurlijk zelf ook. Ze is alleen geen vier maar twee jaar en ze heeft een andere naam. Naar aanleiding van de bovenstaande tekst in een persbericht, een kijkje op de vrolijke site, en het zien van een filmpje wist ik eigenlijk al meteen dat deze boekenserie bij mijn kinderen in de smaak zou vallen. De afbeeldingen zijn mooi, herkenbare en korte verhalen, en naast het boek is er veel meer met Lieve te beleven.

Ik ben Lieve en ik word al bruin

lieve6

Het boek telt 26 pagina’s en het boekje leest heerlijk door. Op de opengeslagen bladzijden staat aan de linkerkant de tekst van het verhaal en aan de rechterkant mooie grote kleurrijke afbeeldingen. De tekst op elke pagina bestaat uit 4 zinnen waarvan het einde van de tweede en vierde zin steeds rijmen. Een prachtig detail vind ik ook de zichtbare vezels op de bladzijden.  Het lettertype is fijn en duidelijk en dat maakt het boekje ook zeer geschikt voor beginnende lezers.

lieve2

Het is een leuk en herkenbaar boek met een beetje humor geschreven. Elke dag als Lieve naar het strand is geweest dan zit er weer iets geks in haar haren. Bijvoorbeeld een stukje zeewier. Hier moesten onze kinderen steeds om lachen en ze vonden het spannend wat ze op de volgende bladzijden in haar haartjes tegenkwamen. Beetje bij beetje word Lieve elke dag een beetje bruiner. Lieve krijgt een kleurtje! Maar wat is dat nou eigenlijk een kleurtje?

Alleen het boek al zorgt voor veel interactie en is leuk voor beginnende lezers en om voor te lezen. Zo staat er op de omslag van het boek een poppetje met daaronder de tekst “vind mij”. De rijmpjes maken het leuk en er werd veel gelachen tijdens het lezen. Zand tussen de billen kennen we natuurlijk allemaal na een dagje strand. 😉

Het leukste van het verhaal was toch wel het einde, dan zien we hoe bruin Lieve is geworden!

lieve4

Lieve Lieverd-app

Op de website van Lieve Lieverd kun je magische kleurplaten uitprinten om zelf in te kleuren. Als je kinderen klaar zijn met kleuren kun je de app installeren op je tablet of telefoon. Bij ons werkte dit niet op de tablet dus heb ik de app op mijn telefoon geïnstalleerd.  De Lieve Lieverd-app is gratis te downloaden via de App Store en Google Play.

De app is heel kindvriendelijk en er staan leuke filmpjes en spelletjes op zoals memory, muziek maken en een puzzel. Het scannen van de kleurplaat moet je met rustige handen doen en niet teveel bewegen anders ben je het beeld weer kwijt. Mijn zoon probeerde het uit en het werkt echt! Heel apart om de kleurplaat zo op je scherm te zien. De golven begonnen opeens te bewegen en Lieve kon je laten springen. Bij de tekening van mijn zoon functioneerde het prima maar bij mijn peuter die eigenlijk nog veel krast en buiten de lijnen kleurt, vond de app het moeilijk om de tekening over te nemen.

Verschenen titels uit de Lieve Lieverd serie

Momenteel kent de serie 4 kinderboekjes.

1. Ik ben Lieve en ik word al bruin
  2. Ik ben Lieve en ik kan niet slapen
  3. Ik ben Lieve en dit is mijn zusje Belle
  4. Ik ben Lieve en het heeft gesneeuwd

De Lieve Lieverd kinderboekjes zijn te koop voor € 12,95 per stuk bij alle (online) boekhandels, zoals Bruna en Bol.com.

*Dit blog bevat een opgestuurd product. Dit beïnvloed echter niet onze mening over het product. Voor meer info kun je een kijkje nemen in onze disclaimer.

Bewaren

Bewaren

4 thoughts on “Review: Ik ben Lieve en ik word al bruin

1. Het klinkt als een enorm herkenbare serie voor kleuters. Ik ga eens kijken of ik er eentje kan bekijken in de bieb. Gaaf ook dat er een app aan gekoppeld is! En misschien willen ze dan met het zand tussen de billen eindelijk in bad 😉