Zwanger in de zomer tips

Zwanger in de zomer tips

Zwanger in de zomer? Met deze tips kom je de hete zomerdagen door.

Al mijn zwangerschappen kan ik me nog goed herinneren. Ik was een keer in april uitgerekend, een keer in oktober, een keer in november en een keer in december. Met een bolle buik de zomer door vond ik geen pretje. Gelukkig zijn er genoeg manieren om toch een beetje af te koelen en het iets draaglijker te maken. Zo maakte ik bijvoorbeeld regelmatig een koud voetenbadje tijdens een hittegolf en had ik altijd een waaier bij me in de handtas. Er zijn natuurlijk veel meer tips voor als je zwanger bent in de zomer. Ik deel ze graag met jullie!

Voldoende drinken

Je lichaam bestaat voor ongeveer 60 procent uit water. Tijdens de hitte verlies je veel vocht en dat betekent dat je op warme dagen gerust een paar glazen meer mag drinken dan dat je normaal gewend bent. Dit om uitdroging te voorkomen. De beste dorstlessers zijn (mineraal)water en (vruchten)thee. Let er wel op dat je geen theesoorten (zoals brandnetelthee) drinkt met een verhoogde vochtafdrijvende werking.

Zoek de schaduw op

Als je zwanger in de zomer bent sleep je meestal meer gewicht met je mee. Zeker bij hoge temperaturen kan dat soms erg vermoeiend zijn. Dat niet alleen, je hebt als de zon schijnt ook nog eens kans dat je een zogenoemd zwangerschapsmasker krijgt. Smeer jezelf goed in met een zonnebrandcrème en probeer tijdens de heetste uren van de dag de zon te vermijden. Als je toch weggaat, zoek dan vooral schaduwplekken op. Dat is een stuk aangenamer voor mommy’s to be.

Draag lichte kleuren en luchtige kleding

Hoewel veel vrouwen graag zwarte kledingstukken dragen, heb je in de zomer meer aan lichtere kleuren. Zijde en linnen stoffen hebben een verkoelende werking en dragen lekker luchtig. Ook erg fijn voor zwangere vrouwen die steunkousen tijdens de zomer moeten dragen.

Ramen open

Als je het binnenshuis koel wilt hebben, kun je het beste ’s nachts je raam open zetten om te ventileren en overdag je ramen dicht houden. Een ventilator die koele lucht richting je benen blaast is ook erg fijn als je aan een bureau werkt.

Doe het rustig aan

Door de warmte kun je als zwangere sneller last krijgen van klachten zoals duizeligheid of benauwdheid. Probeer daarom zware inspanning in de zon te vermijden. Fietsen, wandelen en andere activiteiten zijn veel aangenamer in de vroege ochtend en in de late avonduren. Als je ’s nachts slecht kunt slapen zou je misschien ’s middags ook een klein dutje kunnen doen om bij te tanken.

Voetjes hoog

De beste hulp bij zware en vermoeide benen? Leg je voeten omhoog en masseer je benen van beneden naar boven. Er zijn verkoelende been gels en sprays bij de apotheek en drogisterijen te koop. Hiermee bevorder je de bloedsomloop en het helpt zwaartegevoel te verminderen. Daarnaast voelt het ook nog eens lekker fris aan.

No Comments

Leave a Reply