Voordelen zwangerschapsyoga

5 x voordelen van zwangerschapsyoga

Zwangerschap en het worden van moeder is een erg bijzonder moment. Wat veel toekomstige moeders dan ook ontdekken tijdens de zwangerschapsyoga is dat de voordelen er van ook erg goed merkbaar zijn. Zwangerschapsyoga zal je de kracht en de middelen geven waar je voor en tijdens de bevalling altijd op terug kunt vallen.

1. Zwangerschapsyoga helpt je baby om in de meest optimale positie te komen voor de geboorte.

Een van de belangrijkste fysieke voordelen van yogabeoefening tijdens de zwangerschap is dat de oefeningen kunnen zorgen voor een sterke bekkenbodem. Een wat langere en uitgerekte maar ook stabiele bekkenbodem en heupgebied zorgt er niet alleen voor dat de eventuele pijn tijdens de zwangerschap verminderd, het zorgt er ook voor dat de bevalling een stuk soepeler kan verlopen.

2. Verbeter de connectie met je kindje

Of je er nu bewust van bent of niet, je bent diep verbonden met het kindje in je buik. Volgens verschillende yogastromingen hebben het moeder en het kindje zo’n sterke band dat ze elkaar feilloos kunnen aanvoelen. Zwangerschapsyoga leert je hoe je volledig met je aandacht bij de bevalling kan zijn, bij jezelf en je kindje zodat de bevalling een prachtig moment wordt.

3. Je kunt je beter ontspannen

Aan het einde van elke yogasessie zul je merken dat je spieren, je hartslag en je ademhaling erg ontspannen zijn. Je leert tijdens de lessen verschillende concentratie en ademhalingsoefeningen die er voor zorgen dat je deze zelfde ontspannen staat kan opwekken in je dagelijkse leven. Dit kan erg fijn zijn voor alle nieuwe sensaties en prikkels die je binnenkrijgt tijdens je zwangerschap. Deze zelfde oefeningen kun je toepassen tijdens de bevalling zodat je ontspannen, maar toch alert en in het moment de bevalling kunt meemaken.

4. Je houdt je lichaam fit

Omdat de zwangerschap en de bevalling veel doen met je fysieke lichaam is het ook aan te raden dat je fysiek actief blijft. Zwangerschapsyoga helpt je om kracht op te bouwen en je flexibiliteit te onderhouden of te verbeteren. Dit is natuurlijk fijn voor tijdens je zwangerschap, maar het helpt je opnieuw ook om je voor te bereiden voor de bevalling.

5. Het helpt het verminderen van pijntjes die je hebt tijdens de zwangerschap

Het komt regelmatig voor dat vrouwen last hebben van hun lichaam tijdens de zwangerschap. Dit is dan ook helemaal normaal. Het kan uiteen lopen van hoofdpijn, slapeloosheid tot misselijkheid en rugpijn. Door de verschillende spieren aan de ene kant sterker te maken, maar aan de andere kant ook juist te versoepelen komt er een betere doorbloeding in je lichaam. Deze doorbloeding kan er voor zorgen dat eventuele pijntjes die je hebt tijdens de zwangerschap verminderen.

Zwangerschap is een prachtig, maar soms ook hectisch moment in je leven. Het beoefenen van yoga tijdens de zwangerschap kan je helpen om meer in contact te komen met je lichaam zodat je beter kan ontspannen, maar ook zodat je je meer bewust bent van de veranderingen die je doormaakt. Verder bereid je je door de fysieke oefeningen goed voor om de bevalling zo goed mogelijk door te komen. We kunnen dan ook alle toekomstige moeders adviseren die hier behoefte aan hebben adviseren om te starten met zwangerschapsyoga.

Wil jij meer weten over zwangerschapsyoga, ervaringen lezen of yoga in het algemeen? Neem dan eens een kijkje op De Yogaschool.

Tip! Bekijk ook eens onze zwangerschap bucketlist met meer leuke ideeën en tips voor de zwangerschap. Voor je het weet is het tijd om te bevallen, dus probeer min of meer te genieten van deze bijzondere periode.

*De uitgelichte stockfoto is van Pexels.

No Comments

Leave a Reply