osmo-pizza-co-ervaring-review-blog

Review Osmo Pizza Co. Starter Kit spel voor de iPad; laat kinderen hun eigen pizzeria runnen

De Osmo Pizza Co. Starter Kit is een educatief spelsetje voor de iPad, waarmee kinderen hun eigen pizzeria runnen. Ze gaan op verzoek van klanten pizza’s bakken, leren rekenen met geld en nog veel meer. Het spel is ontworpen door het bedrijf Osmo, dat bekend staat om zijn innovatieve en educatieve spellen. Wij kregen de Osmo Pizza Co. Starter Kit voor kinderen van 5 tot met 12 jaar toegestuurd om te testen. Dit is ook meteen de eerste keer dat we kennis maakten met het merk Osmo en het concept van het spel is geweldig! De (pizza)bakkersmuts hebben we er voor de sfeer even bij gepakt maar na het uitpakken en installeren van het spel, is iedereen al snel in de stemming. Lees hier meer over het leukste pizzaspel voor de iPad, en onze ervaringen hiermee.

Om de ‘Kinderboekenweek 2022’ te vieren hebben ze in de Osmo Play webshop nu verschillende spellen en kits tijdelijk afgeprijsd. *Klik hier voor de tijdelijke kortingsactie.

Osmo Pizza Co. Starter Kit

osmo-pizza-co-spel-ipad-review-blog-ervaringen
De personages in het spel Pizza Co. zien er kleurrijk uit

Veel kinderen zijn dol op pizza’s en dromen misschien wel van hun eigen pizzeria. Laat Osmo Pizza Co. nou kinderen van 5-12 jaar hun eigen pizzeria runnen. Hoe leuk is dat? Bak in rap tempo pizza’s en bereken het wisselgeld met behulp van muntjes en briefgeld. Investeer vervolgens je winst om je winkel te upgraden terwijl je je een weg bakt om “de grote pizzabaas” te worden! Rekenen, non-verbale communicatie en creativiteit worden gestimuleerd in dit spel.

De adviesverkoopprijs van Osmo Pizza Co. Starter Kit is € 69,99 en wellicht een leuke cadeautip voor de komende feestdagen als je thuis al een iPad hebt. Een iPad is namelijk een vereiste om de game te kunnen spelen. En als je al een andere Starter Kit of Base van Osmo hebt, dan kun je beter voor de uitbreidingsset Pizza Co. gaan. Deze is dan 10 euro goedkoper.

Inhoud

osmo-pizza-co-inhoud-spel-blog-review-ervaringen
Osmo Pizza Co. Starter Kit inhoud

De Osmo Pizza Co. Starter Kit voor de iPad bevat de volgende inhoud:

• Osmo Base voor de iPad
  • Pizza Co. Game App
  • Pizzaplaat (die je om kunt draaien bij het afrekenen)
  • Verschillende toppings voor op de pizza
  • Munten en briefgeld
  • Afsluitbaar opbergsysteem

Hoe werkt het spel?

Installeren en klaarzetten

Voordat je kindje kan beginnen met spelen moet je eerst Osmo World op de iPad downloaden. Nadat je dat hebt gedaan open je Osmo World, waar je een ouder-account aan maakt. Daarna maak je (alleen of samen) een profiel aan voor je kindje en installeer je de app Pizza Co. Je kindje kan zijn of haar eigen (nick)name kiezen en een eigen avatar maken. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf. Zet de iPad rechtop in de base, plaats het spiegeltje over de camera. Leg de pizza, toppings en het wisselgeld klaar en je kunt beginnen met spelen.

Spelen

De eigenaar gaat op vakantie en je kind neemt zijn pizzeria over. Het spel begint op een heel makkelijk niveau maar wordt natuurlijk steeds uitdagender. De pizza’s bak je door de toppings (naar wens van de klant) op de pizzaplaat te leggen, die je direct voor de tablet plaatst zodat de camera het via het spiegelsysteem kan scannen. Is de pizza klaar, dan schuif je hem zo de oven in. Ook letterlijk in schuivende beweging naar rechts. Dan komt er weer een nieuwe klant en maak je weer een pizza.

Soms heb je drukke dagen en VIP klanten om te bedienen. Vergeet niet op tijd af te reken als je aan de rechterkant op een scherm grijs rond bordje ziet. Hiervoor draai je de pizzaplaat om naar de grijze onderkant en deze leg je voor de iPad. Als de klant gepast betaald hoef je niets te doen, soms moet je wisselgeld teruggeven en dit leg je dan op de grijze plaat. Duurt het te lang, dan krijg je het rekensommetje te zien om een beetje te helpen.

osmo-pizza-co-review-ervaring
Osmo Pizza Co. – Hoofdrekenen en wisselgeld teruggeven uit de kassa
osmo-pizza-co-hoe-werkt-de-junior-modus-review
Osmo Pizza Co. Junior-Modus

In de Junior modus zoals je hierboven op de foto ziet, kun je de opties en moeilijkheidsgraad handmatig instellen of uitschakelen.

Zijn de klanten blij dan krijg je soms fooi, maar de leveringen moeten ook betaald worden. Aan het eind van elke speeldag word er een balans gemaakt.

Er zijn verschillende levels in het spel en die voltooi je door de doelen te halen. Bijvoorbeeld door je winkel te versieren, een nieuwe pizzaoven te kopen of een “x” aantal tevreden klanten te bedienen. Op de achtergrond hoor je telkens een vrolijk mediterraan muziekje en klanten in het spel geven ook recensies.

Review; onze ervaring met de Osmo Pizza Co. Starter Kit

Stiekem keken we hier al een tijdje naar uit; naar de Osmo spellen! Ik had er al eens over gelezen in persberichten maar toen hadden we nog geen iPad, en daardoor bleef Osmo een beetje op de achtergrond. Sinds een paar maanden hebben wij wel een eigen iPad en toen ik vorige maand de vraag kreeg of ik misschien een spel van Osmo wilde testen, had ik daar geen twijfels over. Ik koos voor de Osmo Pizza Co. Starter Kit omdat hier de Base bij inzit (je kunt ook spellen kopen zonder Base als je de Base al hebt), ze dol zijn op pizza en mijn kinderen van 7 en net 12 jaar hier allebei mee uit de voeten kunnen. Dit spel heeft namelijk de leeftijdsindicatie van 5-12 jaar.

Het installeren en klaarzetten was zo gepiept. Tijd om pizza’s te bakken! En in het begin gaat dat heel makkelijk door alleen kaaspizza’s en pizza’s met 1 topping te maken. Dat is wel fijn zodat je kind de tijd heeft om aan het spel te wennen. Even later krijg je andere opdrachten, bijvoorbeeld om een zonnebloem of regenboog op de pizza te maken, en dat op een bestellingstimer (ook uit te zetten via de Junior-modus). Soms moeten kinderen ook halfjes of kwarten van de pizza beleggen. En als een klant bijvoorbeeld alleen salami op de pizza wil, dan kan het kind zelf kiezen hoeveel en hoe hij/zij de salami neerlegt. Let wel op het scherm want zodra de klant blij reageert is het tijd om te bakken! Op het scherm van je iPad zie je vervolgens je zelfgemaakte pizza in beeld wanneer je het in de oven schuift, precies hoe de stukjes zijn neergelegd. Dat is wel erg leuk gedaan!

osmo-pizza-co-ervaringen-review-blog
Een opdracht in Osmo Pizza Co. was bijvoorbeeld om een gezicht te maken.

Mijn dochter van 7 vind het spel erg leuk en wil elke dag wel een kwartier tot een half uur met de Osmo Pizza Co in Junior-modus spelen. Ze kan haar creativiteit er in kwijt en legt de toppings vaak op een leuke manier neer. Ze was alleen een beetje gefrustreerd toen ze de opdracht kreeg om een vegetarische pizza te maken. Ik vertelde haar dat vegetarisch zonder vlees is en toen ze er groente, fruit en vis oplegde werd de klant boos en zij ook. Want vis werd ook als vlees gezien en dat snapte mijn dochter niet. Veel tijd voor frustratie had ze niet want in een oogwenk komt de volgende klant binnen en gaat ze weer vrolijk verder met spelen.

Mijn zoon die echt net 12 is geworden speelt met iets meer opties. Zo geeft hij niet alleen geld terug met biljetten maar ook met 25 cent, 10 cent, 5 cent en 1 cent muntjes. Dit geeft soms wel wat stress op drukke dagen, maar hij gaat de uitdaging graag aan omdat klanten meer fooi geven bij deze speloptie. Zo komt hij sneller aan zijn doelen zoals een nieuwe oven of de winkel versieren. Dat laatste vinden ze allebei ook erg leuk om te doen, en het werkt motiverend.

Zelf heb ik ook een aantal rondes gespeeld op de profielen van mijn kinderen en het Pizza Co. spel zit gewoon erg tof in elkaar. Ik snap dat kinderen het leuk vinden en dat het spel ook in het basisonderwijs in de klas een goede toevoeging aan de lessen kan zijn. Het geeft spelen met de iPad een compleet andere dimensie! Bovendien is het naast een leuk spel ook erg leerzaam voor kinderen en dat is mooi meegenomen. Ze leren begrippen als ze die al niet kennen zoals “vegetarisch”, ze leren terugrekenen met geld, tellen met ingrediënten en meer. Wij zijn fan Osmo Pizza Co. en het smaakt naar meer. 😉

Bijna vergeten, de Base heeft ook ruimte om je iPad aan de oplader aan te sluiten. Dus opladen en spelen tegelijk is geen probleem!

Tip: bij je eerste aankoop op de Osmo Play website ontvang je bij het afrekenen 30% korting op de aankoop.

Heb jij al zin in een pizza feestje met Osmo?